top of page

האם זה אנחנו?

כדור הארץ הוא מערכת מורכבת מאוד. כל שינוי קטן במצבו של כדור הארץ יכול להיות מוסבר על ידי אינספור גורמים - השמש, הירח, פעילות געשית, זרמי אוויר ועוד. עם זאת, כאשר בוחנים את הגורמים האפשריים לעלייה בכמות גזי החממה באטמוספירה, הגורמת להתחממות של כדור הארץ, האצבע המאשימה מופנת אל בני האדם. כדי להבין מדוע, נתמקד בפחמן הדו חמצני, שהוא אחד מגזי החממה המשמעותיים ביותר (מקור).


 

לפני כמה מאות שנים, במהלך ביקור באנגליה, המציא הפיזיקאי דני פפן המצאה ששינתה את העולם - מנוע הקיטור. פפן, ואחריו מדענים נוספים כמו תומס ניוקמן וג'יימס ואט, גילו שאפשר להניע גלגלים, עגלות ואפילו רכבות בעזרת אדי מים - הם תכננו מערכת שבה מחממים את המים, ומשתמשים באדים, הנקראים גם קיטור, כדי לגרום לתזוזה. המצאת מנוע הקיטור הייתה אחד הגורמים המשמעותיים שתרמו למהפכה התעשייתית, מכיוון שהיא איפשרה לתעשיות רבות להשתכלל ולהפוך ליעילות יותר. תעשיית הכותנה, למשל, עברה מייצור בגדים על ידי טוויה ידנית לייצור תעשייתי שהיה יעיל פי כמה. במהלך השנים השימוש במנוע נהיה נפוץ יותר ויותר, עד שהגיע כמעט לכל תחום בחיינו. אמצעי התחבורה שלנו מונעים על ידי מנועים, ורוב החשמל שבו אנחנו משתמשים מיוצר בעזרת מנועי קיטור (מקור).

החומר המניע של כל מנוע הוא דלק בעירה - פחם, נפט או גז. על ידי שריפה של הדלק, ניתן לחמם את המים ולייצר קיטור או פיצוץ הדוחף את הבוכנה. בתהליך השריפה, הדלק עובר תהליך כימי מורכב, שבסופו נפלטים חומרים מסוימים, וביניהם פחמן דו חמצני. לכן, במהלך השנים, כאשר מספר המנועים הלך וגדל, כך גדלה גם כמות הפחמן הדו חמצני שנפלטה לאטמוספירה. כיום, האנושות פולטת בכל שנה כ29 מיליארד טונות של פחמן דו חמצני לאטמוספירה (מקור).

כמות הפחמן הדו חמצני באטמוספירה כיום היא הגבוהה ביותר ב15 מיליון השנים האחרונות. אחוז חלקיקי הפחמן באטמוספירה עלה ב120 שנים האחרונות באופן דרמטי, עלייה שלוקחת באופן טבעי כ10,000 שנים. העלייה החריגה הזו התחילה בסמוך מאוד לתחילת המהפכה התעשייתית (מקור).

לאור הראיות הללו, ולאור העובדה שבמהלך התקופה האחרונה לא קרו תהליכים טבעיים שעשויים היו לגרום לשינוי דרמטי בהרכב האטמוספירה, הגורם האפשרי היחיד לעלייה בכמות הפחמן הדו חמצני הוא בני האדם.



bottom of page