top of page

שינוי האקלים

לווינים המקיפים את כדור הארץ וטכנולוגיות מתקדמות אחרות מאפשרות למדענים לאסוף סוגים רבים של נתונים על האקלים של כדור הארץ, כגון טמפרטורה, משקעים ואירועי מזג אוויר קיצוניים. מאגר המידע הזה, שנבנה לאורך שנים רבות, אינו משאיר מקום לספק - אקלים כדור הארץ משתנה. לפניכם תשע הראיות המרכזיות המצביעות על שינויי האקלים.


 

עלייה בטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ

הטמפרטורה הממוצעת על פני כדור הארץ עלתה ב0.9 מעלות מאז סוף המאה ה19, כאשר מרבית ההתחממות התרחשה ב35 השנים האחרונות. בעשור האחרון שיאי החום נשברו שנה אחר שנה - שנת 2016, למשל, הייתה החמה ביותר מאז תחילת המדידות, ובנוסף לכך שברה את שיאי הטמפרטורה בשמונה מתוך שנים עשר חודשים (מקור)



 



התחממות האוקיינוסים

האוקיינוסים סופגים את מרבית החום שנכנס לכדור הארץ - הטמפרטורה הממוצעת של 700 המטרים העליונים באוקיינוסים עלתה ב0.2 מעלות מאז 1969 (מקור)




 

זרימת מים שנמסו מקרחונים בגרינלנד

התכווצות יריעות הקרח

יריעות הקרח של גרינלנד ואנטארקטיקה הצטמקו בשנים האחרונות. ניסויים אקלימיים בשילוב עם מידע מנאס"א, סוכנות החלל האמריקאית, מראים שגרינלנד איבדה בממוצע 281 מיליארד טון של קרח בשנה בין השנים 1993 ו2016. קצב איבוד הקרח של אנטארקטיקה גדל פי שלושה בעשור האחרון (מקור)




 

מבט מהחלל על הכיפה המושלגת ההולכת וקטנה של הר הקלימנג'רו

נסיגת קרחונים

קרחונים הם גושי קרח קפואים המכילים את מרבית המים המתוקים בכדור הארץ. בעשורים האחרונים הקרחונים הולכים ומצטמקים והמים שמפשירים מהם זורמים לאוקיינוסים. נסיגת הקרחונים מתרחשת כמעט בכל העולם כולל בהרים האלפים, בהימאליה, באנדים, ברוקים, באלסקה ובאפריקה (מקור).





 


ירידה בכמות השלג

צילומי לווין מראים שכמות השלג בחצי הכדור הצפוני ירדה בחמישים השנים האחרונות, ושהשלגים נמסים מוקדם יותר ויותר בכל שנה. בכל שנה בעשר השנים האחרונות השלגים נמסו מוקדם מהממוצע (מקור)



 

האיים המלדיביים, מדינה שעשויה להיפגע מעליית פני הים


עליית מפלס פני הים

גובה פני הים עלה בכ20 סנטימטרים במאה השנים האחרונות. עם זאת, קצב העלייה בשני העשורים האחרונים הוא כפול מהקצב שנמדד במאה הקודמת, ובנוסף לכך הוא ממשיך להאיץ

מדי שנה (מקור).







 

הדמיה של הים הארקטי ב2012, כאשר כמות הקרח הייתה הקטנה ביותר אי פעם



ירידה בכמות הקרח בים הארקטי

עובי הקרח בים הארקטי נמצא במגמת ירידה במהלך העשורים האחרונים. בנוסף, שטחו יורד משנה לשנה (מקור).







 


אירועי מזג אוויר קיצוניים

ברחבי העולם, כמות הימים שבהם נרשמות טמפרטורות חמות בהרבה מהממוצע נמצאת בעליה, בעוד שכמות הימים הקרים בהרבה מהממוצע נמצאת בירידה. המדידות מראות על יותר ויותר אירועים של גשם כבד (מקור).




 


התחמצנות האוקיינוסים

חומציות מי האוקיינוסים עלתה בכ30 אחוזים מאז המהפכה התעשייתית (מקור). האוקיינוסים סופגים את הפחמן הדו חמצני מהאוויר, ומאחר שכמות הפחמן הדו חמצני באטמוספירה הולכת ועולה, כמות גבוהה יותר נספגת אל מי האוקיינוסים. כמות הפחמן הדו חמצני הנספג על ידי השכבה העליונה של האוקיינוסים עולה בכ2 מיליארד טונות כל שנה (מקור).


bottom of page